niedziela, 26 lutego 2012

Horten Ho 229

Dzisiaj przybliżę trochę historię na temat jednego z wielu niedokończonych projektów Luftwaffe. Jest nim Horten Ho 229. A co w nim jest takiego niezwykłego? A chociażby to, że daleko wyprzedzał swoje czasy. Ale od początku.

Prototyp V3
Horten Ho 229 (w innnych źródłach zwany Hortenem Ho IX lub Gotha Go 229) była to stalowo drewniana konstrukcja samolotu szturmowo-bombowego wyprodukowany w styczniu 1945 przez Gothaer Waggonfabrik AG. Sama konstrukcja zaprojektowana przez braci Horten. Prototyp powstał w końcówce lat 30. W tych czasach był to szalenie nowatorski samolot. Dzisiaj powiedzielibyśmy, ze to było "latające skrzydło" a więc coś na kształt B2 Spirit.

Samolot wyposażony był w 2 silniki odrzutowe, uzbrojony w dwa działka 30mm. Jako samolot myśliwski z pewnością uzyskałby przewagę nad każdym samolotem alianckim. Więc był to w prawdopodobnie pierwszy projekt Göringa z cyklu tzw. 3x1000: samolot szturmowy, bombowy o zasięgu ponad 1000 km, prędkości do 1000 km/h i nośności do 1000 kg uzbrojenia w postaci bomb lub rakiet.

Prototyp I oblatano w styczniu 1945 roku. Jednak wojna powoli dobiegała końca i nie pozwoliła pokazać możliwości tego samolotu. Podczas końcowych walk w Niemczech w 1945, wywiad amerykański przechwycił dwa spokrewnione egzemplarze (Ho 229 V3 w trakcie montowania oraz starszy model – bezsilnikowy szybowiec Horten Ho IX V1). 3 Armia Georga Pattona zniszczyła 5 innych niekompletnych egzemplarzy, aby konstrukcje te nie wpadły w ręce Sowietów. Ocalałe 2 egzemplarze przewieziono do USA. Szybowiec wraz z rekonstrukcją z 2008 znajdują się w muzeum lotnictwa Planes of Fame w Chino w Kaliforni. Link do zdjęć z wystawy: Szybowiec: 1 2 3 oraz rekonstrukcja zwana Hortenem IV: 1 2. Natomiast niekompletny prototyp V3 znajduje się w składowni rekonstrukcyjnej Nacional Air and Space Museum w Suitland w stanie Maryland.
B2 Spirit (z przodu) i 2 Horten Ho229 (z tyłu)
Więc czyżby Amerykanie na podstawie badań nad zdobycznymi Hortenami opracowali swojego B2? Czy "latajace skrzydło" to wymysł niemiecki? Ale zaraz. Przde wszystkim B2 to samolot typu Stealth a więc niewidzialny dla radarów. Czy Horten też taki był? Bo niby po co w tych czasach był potrzebny niewidzialny dla radarów samolot. Nie jest to takie bez sensu, przecież Anglicy dysponowali stacją Radarową w czasach II wojny światowej.

Przeprowadzona w latach 2008-2009 w firmie Northrop-Grumman rekonstrukcja oraz testy elektromagnetyczne wykazały, ze Ho229 w 1945 roku był widzialny dla radaru. Chociaż nie do końca. Próba wykazała, że radar wyłapywał sygnał z około 80% odległości standardowego wykrywania. Obliczono też, że Horten wykazywał około 40% powierzchnię skutecznego odbicia w porównaniu do standardowych myśliwców drugo-wojennych stanowiac pierwszy w historii samolot typu Stealth!

A na koniec trochę danych technicznych:
  • Kraj produkcji: Niemcy
  • Typ: jednomiejscowy samolot wielozadaniowy
  • Osiągi:
    • prędkość maksymalna: 977 km/h (na pułapie 12 000m);
    • 795 km/h na poziomie morza
    • pułap praktyczny: 16 000 m
    • zasięg: 1930 km
  • Masa:
    • własna: 4800 kg
    • startowa: 7515 kg
    • maksymalna: 8500 kg
  • Wymiary:
    • rozpiętość skrzydeł: 16,8 m
    • długość: 7,5 m
    • wysokość: 2,80 m
  • Uzbrojenie:
    • 2 działka Mk 108 kaliber 30 mm
    • dodatkowe: 2 × 500 kg bomb
    • lub 24 rakiet niesterowanych R4/M.
  • Napęd:
    • 2 silniki odrzutowe Junkers Jumo 109–004 o ciągu 8,9 kN
  • Lata służby:
    • brak, testy w latach 1944–1945

1 komentarz:

  1. WoW niezły news. Oby tak dalej. I jak szczegółowo wszystko opisane ;) Świetna robota.

    OdpowiedzUsuń